This volume offers an analysis, in a historical perspective, of the role and professional profile of teachers, the teacher-student relationship and the aims and methods associated with the teaching process based on a systematic examination of the figures of Socrates and the Sophists: specifically, it is shown how certain stereotypes, representations, interrogatives and aporias related to the teaching function originated in Classical Greece and became well-established throughout the history of Western culture. The text contains in-depth analysis of philosophical, literary, historical, theatrical and artistic sources.

Il testo analizza la tematica del ruolo, del profilo professionale dell'insegnante, della relazione con gli allievi, delle finalità e dei metodi del processo di insegnamento in una prospettiva storica, in particolare attraverso una riflessione sistematica delle figure di Socrate e dei Sofisti: in particolare, mette in luce come alcuni stereotipi, alcune rappresentazioni, alcuni interrogativi e aporie, connessi con la funzione magistrale siano sorti proprio nella Grecia classica e si siano sedimentati nella storia della cultura occidentale. Il testo si avvale dell'analisi approfondita di testimonianze filosofiche, letterarie, storiche, teatrali, artistiche. This volume offers an analysis, in a historical perspective, of the role and professional profile of teachers, the teacher-student relationship and the aims and methods associated with the teaching process based on a systematic examination of the figures of Socrates and the Sophists: specifically, it is shown how certain stereotypes, representations, interrogatives and aporias related to the teaching function originated in Classical Greece and became well-established throughout the history of Western culture. The text contains in-depth analysis of philosophical, literary, historical, theatrical and artistic sources.

Seveso, G. (2007). "Ti ho dato ali per volare". Maestri, allievi, maestre, allieve nei testi della Grecia antica. Pisa : Edizioni ETS.

"Ti ho dato ali per volare". Maestri, allievi, maestre, allieve nei testi della Grecia antica

Seveso, G
2007

Abstract

This volume offers an analysis, in a historical perspective, of the role and professional profile of teachers, the teacher-student relationship and the aims and methods associated with the teaching process based on a systematic examination of the figures of Socrates and the Sophists: specifically, it is shown how certain stereotypes, representations, interrogatives and aporias related to the teaching function originated in Classical Greece and became well-established throughout the history of Western culture. The text contains in-depth analysis of philosophical, literary, historical, theatrical and artistic sources.
Monografia o trattato scientifico - Monografia di Ricerca - Prima edizione
Insegnamento in Grecia antica; Sofisti; Socrate; relazione maestro- allievo nell'educazione antica
Italian
2007
9788846717689
Edizioni ETS
161
Seveso, G. (2007). "Ti ho dato ali per volare". Maestri, allievi, maestre, allieve nei testi della Grecia antica. Pisa : Edizioni ETS.
reserved
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Ti ho dati ali - Seveso.pdf

Solo gestori archivio

Descrizione: File principale
Dimensione 715.95 kB
Formato Adobe PDF
715.95 kB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10281/4318
Citazioni
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
Social impact