A philosophical reflection on science education taking off from the Convention on the Rights of the Child realizes that the right to education cannot but translate also into a right to scientific training. This article aims to deepen this idea and to making it concrete. First, a tradition of thought that poses the nature of science as an object of experimentation and learning is sketched out. Such tradition happily meets with the idea of scientific citizenship, establishing the priorities of a genuine science education. Major tool of an education to the nature of science is the science-themed laboratory, a not-too-much guided experience. In its apparent simplicity, all the complexity of scientific activity and its objects is played out. The example is given of a laboratory about evolution complete with the answers provided by a group of 13-years-old participants. Here, dychotomies like "continuous vs. discrete" or "branching vs. linear" are all but simplified: they are put into play to open up a science education towards responsibility, just in the spirit of the Convention.

Una riflessione filosofica sull’educazione scientifica a partire dalla Convenzione sui diritti dell’infanzia arriva a sostenere che il diritto all’educazione non può che tradursi anche in un diritto a una formazione scientifica. Scopo di questo scritto è approfondire tale idea e darle concretezza esemplificativa. Innanzitutto si accenna a una tradizione di pensiero che mette al centro la natura della scienza come oggetto di sperimentazione e di apprendimento. Essa si incontra felicemente con l’idea di cittadinanza scientifica stabilendo le priorità di una vera formazione scientifica. Strumento principe dell’educazione alla natura della scienza è il laboratorio a tema scientifico, un’esperienza guidata aperta ma non troppo. Nella sua apparente semplicità si gioca tutta la complessità dell’attività scientifica e dei suoi oggetti. L’esempio qui offerto è un laboratorio sull’evoluzione con le risposte elaborate dai partecipanti (studenti di terza media), dove dicotomie come “continuo vs. discontinuo” o “modello ramificato vs. modello lineare” lungi dal semplificarsi si rimettono in gioco per aprire una formazione scientifica responsabilizzante, proprio – a parere dell’autore – nello spirito della Convenzione sui diritti dell’infanzia.

Serrelli, E. (2012). Il diritto a una formazione scientifica [Sito web].

Il diritto a una formazione scientifica

SERRELLI, EMANUELE
2012

Abstract

A philosophical reflection on science education taking off from the Convention on the Rights of the Child realizes that the right to education cannot but translate also into a right to scientific training. This article aims to deepen this idea and to making it concrete. First, a tradition of thought that poses the nature of science as an object of experimentation and learning is sketched out. Such tradition happily meets with the idea of scientific citizenship, establishing the priorities of a genuine science education. Major tool of an education to the nature of science is the science-themed laboratory, a not-too-much guided experience. In its apparent simplicity, all the complexity of scientific activity and its objects is played out. The example is given of a laboratory about evolution complete with the answers provided by a group of 13-years-old participants. Here, dychotomies like "continuous vs. discrete" or "branching vs. linear" are all but simplified: they are put into play to open up a science education towards responsibility, just in the spirit of the Convention.
Sito web
Contributo allo spazio "Istruzione/Formazione" di Naturalmente - rivista dell'Associazione Nazionale Insegnanti di Scienze Naturali
Science education - Laboratories - Rights - Childhood - School - Epistemology
Educazione scientifica - Laboratori - Diritti - Infanzia - Scuola - Epistemologia
Italian
2012
http://www.naturalmentescienza.it/sections/?s=252
Serrelli, E. (2012). Il diritto a una formazione scientifica [Sito web].
reserved
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
SerrelliDirittoEducazioneScientifica_rivisto_def.pdf

Solo gestori archivio

Tipologia di allegato: Other attachments
Dimensione 2.01 MB
Formato Adobe PDF
2.01 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10281/39793
Citazioni
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
Social impact