We are living in a time of emergency and dramatic transformations, which challenge each of us both professionally and personally. Faced with the effects of the pandemic, the educational profession maintains its responsibility to demonstrate the resilience to continue, today more than ever in a logic of social inclusion, to develop resources and promote growth, autonomies and learning. Through the voices of privileged witnesses (educators, coordinators, curricular and specialized teachers), this contribution analyses experiences and practices that promote in everyday life a reviewed and reinterpreted educational relationship. Using interviews, questionnaires and documentation produced by early childhood services mainly in Lombardy and Emilia-Romagna in the first months of lockdown, we will highlight the changes introduced. The intention is to understand experiences and ethical-moral questioning, modifications to project development, and conditions for the continuity of educational processes through renewed relations, capable of bringing out the main and generative features of educating.

Viviamo un tempo di emergenza e di drammatiche trasformazioni, a cui ciascuno è chiamato professionalmente e personalmente. A fronte degli effetti della pandemia, che può indurre a sospendere ogni azione, la professione educativa mantiene la responsabilità di esercitare la propria resilienza per continuare, oggi più che mai in una logica di inclusione sociale, a sviluppare risorse e a promuovere crescita, autonomie, apprendimenti. Il con-tributo analizza pratiche ed esperienze promotrici nella quotidianità di una relazione educativa rivisitata e re-interpretata, grazie alle voci di testimoni privilegiati quali educatori, coordinatori, insegnanti curricolari e specializzati. Attraverso interviste, questionari e documentazioni prodotti in servizi per l’infanzia principalmente della Lombardia ed Emilia-Romagna nei primi mesi del lockdown, verranno evidenziati i cambiamenti introdotti con l’intento di comprendere vissuti e interrogativi etico-morali, modifiche delle progettualità, condizioni per una continuità dei processi educativi attraverso relazioni rinnovate, capaci di fare emergere i tratti salienti e generativi dell’educare.

Antonietti, M., Guerra, M., Luciano, E. (2020). Trasformare la relazione educativa nelle situazioni di emergenza: un’indagine nei servizi 0-6 al tempo del Covid-19. PEDAGOGIA OGGI, 2, 63-75 [10.7346/PO-022020-05].

Trasformare la relazione educativa nelle situazioni di emergenza: un’indagine nei servizi 0-6 al tempo del Covid-19

Guerra, M;Luciano, E.
2020

Abstract

We are living in a time of emergency and dramatic transformations, which challenge each of us both professionally and personally. Faced with the effects of the pandemic, the educational profession maintains its responsibility to demonstrate the resilience to continue, today more than ever in a logic of social inclusion, to develop resources and promote growth, autonomies and learning. Through the voices of privileged witnesses (educators, coordinators, curricular and specialized teachers), this contribution analyses experiences and practices that promote in everyday life a reviewed and reinterpreted educational relationship. Using interviews, questionnaires and documentation produced by early childhood services mainly in Lombardy and Emilia-Romagna in the first months of lockdown, we will highlight the changes introduced. The intention is to understand experiences and ethical-moral questioning, modifications to project development, and conditions for the continuity of educational processes through renewed relations, capable of bringing out the main and generative features of educating.
Articolo in rivista - Articolo scientifico
educational relationship, Covid-19,early childhood education, experiences, inquiry
relazione educativa, Covid-19, servizi 0-6, esperienze, ricerca
Italian
2020
2
63
75
open
Antonietti, M., Guerra, M., Luciano, E. (2020). Trasformare la relazione educativa nelle situazioni di emergenza: un’indagine nei servizi 0-6 al tempo del Covid-19. PEDAGOGIA OGGI, 2, 63-75 [10.7346/PO-022020-05].
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
4403-Articolo-16385-1-10-20201222.pdf

accesso aperto

Descrizione: Trasformare la relazione educativa nelle situazioni di emergenza: un’indagine nei servizi 0-6 al tempo del Covid-19
Tipologia di allegato: Publisher’s Version (Version of Record, VoR)
Dimensione 2.48 MB
Formato Adobe PDF
2.48 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10281/298309
Citazioni
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
Social impact