Facing the media is at an increasingly young age today and less and less mediated. If on the one hand, it allows observing high technical expertise, on the other hand, it shows widespread issues within the capability to distinguish information and to un-derstand deep and authentic meanings. The possibility to use the media in a critical and ethical way is all the more urgent. Howev-er, this possibility is based on skills that come first to the use it-self. Even before guiding to identify potentialities and pitfalls hidden into the “Web”, it comes more necessary to promote first of all a critical and ethical ability of oneself living the world. The contribution, referring to the scholastic innovation project “Una scuola”(“A school”), would discuss the relevance of formative experiences that put at the center of their proposal themes of democracy and participation in a digital cultural context, allowing a daily exercise able to prepare to live even in a virtual world.

L’incontro con i mediaavviene oggi sempre più precocemente e in modo sempre meno mediato. Se ciò da un lato permette di osservare elevate competenze tecniche, dall’altro evidenzia diffuse criticità nella capacità di discernere le informazioni e di compren-derne i significati autentici e profondi. La possibilità di esercitare un utilizzo critico ed etico dei mediaappare quindi sempre più ur-gente. Tuttavia, tale possibilità si fonda su competenze che prece-dono l’utilizzo stesso. Prima ancora che accompagnare aindivi-duare potenzialità e insidie celate nella “Rete”, appare allora ne-cessario promuovere una prioritaria capacità critica ed etica del proprio abitare il mondo. Il contributo, facendo riferimento al progetto di innovazione scolastica “Una scuola”,intende discute-re la rilevanza di esperienze formative che mettono al centro della propria proposta i temi della democrazia e della partecipazione, permettendone un esercizio quotidiano capace di preparare ad abitare anche un mondo virtuale.

Guerra, M. (2020). Una scuola autentica in un mondo virtuale. METIS, 10(1), 197-209 [10.30557/MT00119].

Una scuola autentica in un mondo virtuale

Guerra, M
2020

Abstract

Facing the media is at an increasingly young age today and less and less mediated. If on the one hand, it allows observing high technical expertise, on the other hand, it shows widespread issues within the capability to distinguish information and to un-derstand deep and authentic meanings. The possibility to use the media in a critical and ethical way is all the more urgent. Howev-er, this possibility is based on skills that come first to the use it-self. Even before guiding to identify potentialities and pitfalls hidden into the “Web”, it comes more necessary to promote first of all a critical and ethical ability of oneself living the world. The contribution, referring to the scholastic innovation project “Una scuola”(“A school”), would discuss the relevance of formative experiences that put at the center of their proposal themes of democracy and participation in a digital cultural context, allowing a daily exercise able to prepare to live even in a virtual world.
Articolo in rivista - Articolo scientifico
scuola, media, covid, innovazione
Italian
2020
10
1
197
209
none
Guerra, M. (2020). Una scuola autentica in un mondo virtuale. METIS, 10(1), 197-209 [10.30557/MT00119].
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10281/278763
Citazioni
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
Social impact