Within the contemporary debate on social justice, there is a specific approach based on the concept of capability, in other words, revolving around the question "What can people be and do in a particular society?" (Saraceno, in Nussbaum, 2002, p. 9). This approach introduces a different point of view through reconsidering the concept of contribution: going beyond the concept of productivity contained in the market logic. This change of perspective entails critical implications on the political and social level. This perspective is also interesting for the debate it provokes around the role children play in our societies and around the spaces devoted (and granted) to them, in order to allow them to not only participate in our society but also to contribute to it. This paper offers a pedagogical reflection on the political and cultural strategies of our society concerning children (using the context of Italy, against the European backdrop) by considering specific elements of these social justice theories. It will also highlight the importance of a pedagogical engagement that is capable of criticizing childhood (as a social category) in order to let children be active (as social actors).

Una delle prospettive di analisi che anima il dibattito contemporaneo sulla giustizia sociale è fondata sull’approccio delle capacità come invito a “chiedersi che cosa le persone siano in grado di fare ed essere in quella particolare società” (Saraceno, in Nussbaum, 2002, p. 9). Tale approccio introduce una differente prospettiva sulla contribuzione che intende superare la produttività propria delle logiche di mercato. Questo non senza implicazioni sul piano politico e sociale. Si tratta di una prospettiva interessante anche per guidare una riflessione sul ruolo assunto dalle bambine e dai bambini nelle nostre società e sugli spazi loro dedicati (e concessi) non solo per partecipare ma anche per contribuire ad esse. Il presente articolo intende, pertanto, riprendere specifici tratti della giustizia sociale per proporre una riflessione pedagogica sulle strategie politiche e culturali che nella nostra società contemporanea riguardano i minorenni, mettendo in luce l’importanza di un impegno pedagogico che possa analizzare criticamente l’infanzia (quale categoria sociale) per fare spazio ai/alle bambini/e (quali attori sociali)

Biffi, E. (2018). Cosa può fare ed essere un bambino oggi? Riflessioni pedagogiche sul contributo dell’infanzia nella società contemporanea. PEDAGOGIA OGGI, 16(2), 205-225 [10.7346/PO-022018-13].

Cosa può fare ed essere un bambino oggi? Riflessioni pedagogiche sul contributo dell’infanzia nella società contemporanea

Biffi, E.
2018

Abstract

Within the contemporary debate on social justice, there is a specific approach based on the concept of capability, in other words, revolving around the question "What can people be and do in a particular society?" (Saraceno, in Nussbaum, 2002, p. 9). This approach introduces a different point of view through reconsidering the concept of contribution: going beyond the concept of productivity contained in the market logic. This change of perspective entails critical implications on the political and social level. This perspective is also interesting for the debate it provokes around the role children play in our societies and around the spaces devoted (and granted) to them, in order to allow them to not only participate in our society but also to contribute to it. This paper offers a pedagogical reflection on the political and cultural strategies of our society concerning children (using the context of Italy, against the European backdrop) by considering specific elements of these social justice theories. It will also highlight the importance of a pedagogical engagement that is capable of criticizing childhood (as a social category) in order to let children be active (as social actors).
Articolo in rivista - Articolo scientifico
bambino; riflessioni pedagogiche; infanzia
Italian
2018
16
2
205
225
open
Biffi, E. (2018). Cosa può fare ed essere un bambino oggi? Riflessioni pedagogiche sul contributo dell’infanzia nella società contemporanea. PEDAGOGIA OGGI, 16(2), 205-225 [10.7346/PO-022018-13].
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
2018-Art-Cosa può fare ed essere un bambino.pdf

accesso aperto

Tipologia di allegato: Publisher’s Version (Version of Record, VoR)
Dimensione 144.58 kB
Formato Adobe PDF
144.58 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10281/218727
Citazioni
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
Social impact