Despite the increasing interest in research on the development of early childhood prosocial behaviors, there is a lack of validated tools for their assessment in infancy. The present work displays the results of a validation study of the Child Prosocial Behavior Questionnaire (CPBQ), a tool for measuring such behaviors in early childhood. The CPBQ measurement model and the factorial invariance between males and females were verified (N = 409) through multi-group confirmatory factor analysis. The adaptation index analysis reveals an optimal fit of the measurement model consisting of 10 items and three latent dimensions, respectively helping, sharing and comforting. In addition, the CPBQ structure is invariant between males and females. The results suggest that the Questionnaire is as an agile and reliable measure for measuring prosocial behaviors in children between 16 and 42 months. The use of the CPBQ in the field of research, educational intervention and clinical assessment is discussed.

Nonostante il crescente interesse di ricerca sui comportamenti prosociali dei bambini, si riscontra una mancanza di strumenti validati per la loro misurazione nei primi anni di vita. L’articolo presenta i risultati di uno studio di validazione del Child Prosocial Behavior Questionnaire/Questionario del Comportamento Prosociale del Bambino (CPBQ), uno strumento per la misurazione di tali condotte nella prima infanzia. Il modello di misurazione del CPBQ e l’invarianza fattoriale tra maschi e femmine sono stati verificati attraverso l’analisi fattoriale confermativa multi-gruppo (N = 409). L’analisi degli indici rivela un ottimo adattamento del modello di misurazione composto da 10 item e tre dimensioni latenti, che sono rispettivamente Aiutare (helping), Condividere (sharing) e Consolare (comforting). Inoltre, la struttura del CPBQ risulta invariante tra maschi e femmine. I risultati indicano che il Questionario è una misura agile ed affidabile per la misurazione dei comportamenti prosociali da parte di genitori di bambini di età compresa tra i 16 e i 42 mesi. Tali risultati vengono discussi evidenziando l’applicabilità dello strumento sia nella ricerca sia in ambito educativo e clinico.

Brazzelli, E., Farina, E., Grazzani, I., Pepe, A. (2018). La misura dei comportamenti prosociali nella prima infanzia. Uno studio di validazione del CPBQ. PSICOLOGIA CLINICA DELLO SVILUPPO, 22(3), 581-595 [10.1449/91522].

La misura dei comportamenti prosociali nella prima infanzia. Uno studio di validazione del CPBQ

Brazzelli, E
Primo
;
Farina, E
Secondo
;
Grazzani, I
Penultimo
;
Pepe, A
Ultimo
2018

Abstract

Despite the increasing interest in research on the development of early childhood prosocial behaviors, there is a lack of validated tools for their assessment in infancy. The present work displays the results of a validation study of the Child Prosocial Behavior Questionnaire (CPBQ), a tool for measuring such behaviors in early childhood. The CPBQ measurement model and the factorial invariance between males and females were verified (N = 409) through multi-group confirmatory factor analysis. The adaptation index analysis reveals an optimal fit of the measurement model consisting of 10 items and three latent dimensions, respectively helping, sharing and comforting. In addition, the CPBQ structure is invariant between males and females. The results suggest that the Questionnaire is as an agile and reliable measure for measuring prosocial behaviors in children between 16 and 42 months. The use of the CPBQ in the field of research, educational intervention and clinical assessment is discussed.
Articolo in rivista - Articolo scientifico
Prosocial Behavior, Early Childhood, Assessment, Questionnaire, Tool Validation
Comportamenti prosociali, prima infanzia, misurazione, questionario, validazione
Italian
dic-2018
2018
22
3
581
595
none
Brazzelli, E., Farina, E., Grazzani, I., Pepe, A. (2018). La misura dei comportamenti prosociali nella prima infanzia. Uno studio di validazione del CPBQ. PSICOLOGIA CLINICA DELLO SVILUPPO, 22(3), 581-595 [10.1449/91522].
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