Tourism development in the Maldives, since the 1980s, has been characterized by a specific form of spatial segregation, imposed by planning at the government level. Foreign tourists were allowed to stay exclusively on islands otherwise uninhabited, in special accommodation facilities (resorts). According to the “One Island, One Resort” principle, there was only one resort on each island, covering its entire area. Like other tourist enclaves (Minca 2009), the Maldivian resort islands may fall within the definition of heterotopia offered by Foucault (1984). However, unlike traditional tourism enclaves, which are mostly controlled by foreign interests and capital, the Maldivian resort islands are the result of a specific orientation of local planning and strict spatial control of tourism practices, and so may be defined as “planned heterotopias.” Despite the subsequent reduction in spatial control of tourism practices, and some isolated attempt of networking the resorts with the atolls and the inhabited island, cultural and spatial segregation is still a specific feature of Maldivian tourism

Lo sviluppo turistico delle Maldive, a partire dagli anni Ottanta del Novecento, è stato caratterizzato da una specifica forma di segregazione spaziale. La normativa che regolava il turismo a livello governativo offriva infatti ai visitatori stranieri solo la possibilità di soggiornare su isole altrimenti disabitate, destinate esclusivamente al turismo. Secondo il principio “One island, one resort”, su ciascuna di queste isole era possibile realizzare un’unica struttura ricettiva (resort), la cui estensione coincideva con la sua intera superficie. Come altre enclave turistiche (Minca 2009), le “isole resort” delle Maldive possono rientrare nella definizione di eterotopia offerta da Foucault (1984). Tuttavia, a differenza delle enclave turistiche tradizionali, per lo più controllate da interessi e capitali stranieri, le isole resort delle Maldive sono il risultato di uno specifico orientamento della pianificazione locale e di un rigoroso controllo territoriale delle pratiche turistiche, e quindi possono essere definite come “eterotopie pianificate”. Nonostante la riduzione del controllo sulle pratiche turistiche promossa dagli ultimi due Masterplan turistici governativi, e qualche tentativo isolato di favorire le connessioni fra i resort e le isole abitate degli atolli, la segregazione spaziale e culturale rimane una caratteristica specifica del turismo maldiviano

Dell'Agnese, E. (2018). “One island, one resort”. Il turismo enclave alle Maldive come eterotopia pianificata. BOLLETTINO DELLA SOCIETÀ GEOGRAFICA ITALIANA, serie 14, volume 1(1), 27-39 [10.13128/bsgi.v1i1.87].

“One island, one resort”. Il turismo enclave alle Maldive come eterotopia pianificata

Dell'Agnese, E
2018

Abstract

Tourism development in the Maldives, since the 1980s, has been characterized by a specific form of spatial segregation, imposed by planning at the government level. Foreign tourists were allowed to stay exclusively on islands otherwise uninhabited, in special accommodation facilities (resorts). According to the “One Island, One Resort” principle, there was only one resort on each island, covering its entire area. Like other tourist enclaves (Minca 2009), the Maldivian resort islands may fall within the definition of heterotopia offered by Foucault (1984). However, unlike traditional tourism enclaves, which are mostly controlled by foreign interests and capital, the Maldivian resort islands are the result of a specific orientation of local planning and strict spatial control of tourism practices, and so may be defined as “planned heterotopias.” Despite the subsequent reduction in spatial control of tourism practices, and some isolated attempt of networking the resorts with the atolls and the inhabited island, cultural and spatial segregation is still a specific feature of Maldivian tourism
Articolo in rivista - Articolo scientifico
Maldives, resort island, tourist planning, enclavic tourism
Maldive, “isole resort”, pianificazione turistica, turismo enclave
Italian
2018
serie 14, volume 1
1
27
39
open
Dell'Agnese, E. (2018). “One island, one resort”. Il turismo enclave alle Maldive come eterotopia pianificata. BOLLETTINO DELLA SOCIETÀ GEOGRAFICA ITALIANA, serie 14, volume 1(1), 27-39 [10.13128/bsgi.v1i1.87].
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10281/212769
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