The chapter shows that educational relation can be read in the base of the socio-material approach, and specifically of the Actor Network Theory’s one. Therefore, educational relation is viewed as a complex process in which human and non-human mediators are intertwined, producing particular effects. Thinking educational relation in these terms implies to re-think education as a contingent and situated experience of mediation, and to re-define the educator’s competences, specifically from a pragmatic and methodological point of view.

Il saggio propone una lettura della relazione educativa sulla base dell’approccio socio-materiale e in particolare del contributo dell’Actor Network Theory. La relazione viene pertanto vista come un complesso processo in cui si intrecciano mediatori umani e non umani, producendo particolari effetti educativi. Pensare la relazione educativa in questi termini implica non solo ripensare l’esperienza educativa come esperienza di mediazione sempre contingente e situazionale, ma anche ridefinire le competenze professionali dell’educatore, in particolare dal punto di vista pragmatico e metodologico.

Palmieri, C. (2017). Una relazione materiale: i mediatori umani e non-umani nell'esperienza educativa. In A. Ferrante, J. Orsenigo (a cura di), Dialoghi sul postumano. Pedagogia, filosofia e scienza (pp. 179-191). Milano : Mimesis.

Una relazione materiale: i mediatori umani e non-umani nell'esperienza educativa

Palmieri, C.
2017

Abstract

The chapter shows that educational relation can be read in the base of the socio-material approach, and specifically of the Actor Network Theory’s one. Therefore, educational relation is viewed as a complex process in which human and non-human mediators are intertwined, producing particular effects. Thinking educational relation in these terms implies to re-think education as a contingent and situated experience of mediation, and to re-define the educator’s competences, specifically from a pragmatic and methodological point of view.
Capitolo o saggio
educational relation, mediators, educational experience, method, educational competences
relazione educativa, mediatori, esperienza educativa, metodo, competenze educative
Italian
Dialoghi sul postumano. Pedagogia, filosofia e scienza
Ferrante, A; Orsenigo, J
dic-2017
2017
978-88-5754-213-3
Mimesis
179
191
Palmieri, C. (2017). Una relazione materiale: i mediatori umani e non-umani nell'esperienza educativa. In A. Ferrante, J. Orsenigo (a cura di), Dialoghi sul postumano. Pedagogia, filosofia e scienza (pp. 179-191). Milano : Mimesis.
none
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10281/176961
Citazioni
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
Social impact