The article aims to analyze the role that the Mãe d'Água, an encantado of the rich pantheon of Afro-Indian-Brazilian entities, assumes in defining the relation between places, human corporeity and non-humans in an Amazonian community of African slaves descendants. The ethnographic research conducted in the Reserva Extrativista Quilombo Frechal (State of Maranhão, Brazil) showed how the Mãe d'Água is not only an entity incorporated during specific rituals of religious or therapeutic value. It also represents a "tangible" presence that qualifies the very identity of a territory, influencing the concrete ways to "inhabit" the natural environment. In particular, the quilombolas of Frechal believe that the frequenting of certain places along the river can provoke forms of malaise whose agent cause is the Mãe d'Água. The potential dangerousness of the places and of this encantado is, moreover, closely related to the fact of possessing the so-called "open body", a physical condition of fundamental importance in the local illness aetiology.

L’articolo si propone di analizzare il ruolo che la Mãe d’Água, un encantado del ricco pantheon di entità afro-indio-brasiliane, riveste nel definire il rapporto tra luoghi, corporeità umana e non-umani in una comunità amazzonica di discendenti di schiavi. La ricerca etnografica condotta nella Reserva Extrativista Quilombo Frechal (Stato del Maranhão, Brasile) ha mostrato come la Mãe d’Água non sia solo un’entità incorporata in specifici momenti rituali di valenza religiosa o terapeutica, ma rappresenti anche una presenza “tangibile” che qualifica l’identità stessa di un territorio, influenzando le concrete modalità di “abitare” l’ambiente naturale. In particolare, i quilombolas di Frechal ritengono che la frequentazione di alcuni luoghi lungo il fiume possa provocare forme di malessere la cui causa agente è la Mãe d’Água. La potenziale pericolosità dei luoghi e di questo encantado viene, inoltre, strettamente correlata al fatto di possedere il cosiddetto “corpo aperto”, una condizione fisica di importanza fondamentale nella locale eziologia della malattia.

Tassan, M. (2017). I luoghi della Mãe d’Água. Non-umani, corpi e malattie in un quilombo dell’Amazzonia. ANTROPOLOGIA, 4(2), 209-227 [10.14672/ada20171295%p].

I luoghi della Mãe d’Água. Non-umani, corpi e malattie in un quilombo dell’Amazzonia

TASSAN, MANUELA
Primo
2017

Abstract

The article aims to analyze the role that the Mãe d'Água, an encantado of the rich pantheon of Afro-Indian-Brazilian entities, assumes in defining the relation between places, human corporeity and non-humans in an Amazonian community of African slaves descendants. The ethnographic research conducted in the Reserva Extrativista Quilombo Frechal (State of Maranhão, Brazil) showed how the Mãe d'Água is not only an entity incorporated during specific rituals of religious or therapeutic value. It also represents a "tangible" presence that qualifies the very identity of a territory, influencing the concrete ways to "inhabit" the natural environment. In particular, the quilombolas of Frechal believe that the frequenting of certain places along the river can provoke forms of malaise whose agent cause is the Mãe d'Água. The potential dangerousness of the places and of this encantado is, moreover, closely related to the fact of possessing the so-called "open body", a physical condition of fundamental importance in the local illness aetiology.
Articolo in rivista - Articolo scientifico
Amazzonia, Brasil, ethnography, Mãe d'Água, non-humans, place, open body, quilombo
Amazzonia; Brasile; etnografia; Mãe d’Água; non-umani; luogo; corpo aperto; quilombo
Italian
2017
4
2
209
227
open
Tassan, M. (2017). I luoghi della Mãe d’Água. Non-umani, corpi e malattie in un quilombo dell’Amazzonia. ANTROPOLOGIA, 4(2), 209-227 [10.14672/ada20171295%p].
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