This reflection is inspired by from the recognition of the relationship between textuality and macrotextuality in picturebooks, where the story depends on the arrangement of a succession of verbal-visual elements - the double spread - that lead conceptually and rhythmically to the function of verses in poems. The recognition of the semantic and structural analogy between double spread and verse helps to identify four broad categories of structures: anaphoric simple, anaphoric articulated, irregular recursive and irregular free. These are of considerable heuristic effectiveness both for a reflection on picturebook conceived as complex and multifaceted textual machine, and for grasping important pedagogical implications. The closing of the essay highlights how the experience of reading picturebooks serves to foster a culture of listening and respect, and involves at least three aspects significantly interconnected: learning to observe, the mental habitus of reflective slowness and fostering reciprocal listening.

La presente riflessione muove dal riconoscimento della relazione esistente tra testualità e macrotestualità nell’albo illustrato, dove il racconto nasce dall’articolazione di una successione di elementi verbo-visuali – le aperture di pagina – che rimandano da un punto di vista concettuale e ritmico alla funzione dei versi nei componimenti poetici. Il riconoscimento dell’analogia, al tempo stesso semantica e strutturale, tra aperture e versi, consente di individuare quattro macro-categorie di albi – a struttura anaforica semplice, anaforica articolata, irregolare ricorsiva e irregolare libera – di rilevante efficacia euristica sia nell’ottica di una riflessione sull’albo inteso come macchina testuale complessa e multiforme, sia per coglierne alcune significative implicazioni di ordine pedagogico. L’esperienza della lettura di albi illustrati – come è evidenziato nella chiusura del discorso – è infatti funzionale alla promozione di una cultura dell’ascolto e del rispetto, riguardando almeno tre aspetti, tra loro significativamente connessi: l’educazione dello sguardo, l’habitus mentale della lentezza riflessiva e la promozione dell’ascolto reciproco.

Negri, M. (2016). Dal verso al giro di pagina. Testualità e valenze educative dell’albo illustrato. RICERCHE DI PEDAGOGIA E DIDATTICA, 11(3), 117-138 [10.6092/issn.1970-2221/6451].

Dal verso al giro di pagina. Testualità e valenze educative dell’albo illustrato

Negri, M
2016

Abstract

This reflection is inspired by from the recognition of the relationship between textuality and macrotextuality in picturebooks, where the story depends on the arrangement of a succession of verbal-visual elements - the double spread - that lead conceptually and rhythmically to the function of verses in poems. The recognition of the semantic and structural analogy between double spread and verse helps to identify four broad categories of structures: anaphoric simple, anaphoric articulated, irregular recursive and irregular free. These are of considerable heuristic effectiveness both for a reflection on picturebook conceived as complex and multifaceted textual machine, and for grasping important pedagogical implications. The closing of the essay highlights how the experience of reading picturebooks serves to foster a culture of listening and respect, and involves at least three aspects significantly interconnected: learning to observe, the mental habitus of reflective slowness and fostering reciprocal listening.
Articolo in rivista - Review Essay
picturebook, poetry, textuality, learning to observe, learning to listen
albo illustrato, poesia, testualità, educazione dello sguardo, educazione all’ascolto
Italian
1-dic-2016
2016
11
3
117
138
open
Negri, M. (2016). Dal verso al giro di pagina. Testualità e valenze educative dell’albo illustrato. RICERCHE DI PEDAGOGIA E DIDATTICA, 11(3), 117-138 [10.6092/issn.1970-2221/6451].
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
02_Negri_2016_RPD_Dal verso al giro di pagina_28-11-2016_compressed.pdf

accesso aperto

Tipologia di allegato: Publisher’s Version (Version of Record, VoR)
Dimensione 954.84 kB
Formato Adobe PDF
954.84 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10281/142413
Citazioni
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
Social impact