The essay presents the History of Education of Marrou, published in 2016, conducted on the sixth French edition of the work (Paris 1964), starting from the previous Italian edition, edited by Umberto Massi (published by Studium in 1966) : it proposes a critical apparatus, a Preface, an Afterword and Appendices presenting new and rich of extremely fruitful ideas.The lucid and passionate preface by Giuseppe Tognon allows readers to reflect carefully on the meaning of the work and on the entire cultural, scientific and personal story of Marrou. The new edition highlights the intense work of approaching the Old Age, through the extensive and in-depth Preface, which for Marrou went hand in hand with attention to the dimension of values ​​and with an intense reflection on methodologies and the theory of historiography, which he dedicated numerous writings still significant today, both for the rigor, both for the eclectic attitude of the author.The essay also presents the innovative aspects of translation, of the citational system, of the bibliographic appendix, underlining how this edition constitutes for the reader a precious source of information thanks to the vastness and scrupulousness of the references.

Il contributo presenta la Storia dell’educazione di Marrou nella nuova veste edita nel 2016, condotta sulla sesta edizione francese dell’opera (Parigi 1964), a partire dalla precedente edizione italiana, a cura di Umberto Massi (pubblicata sempre da Studium nel 1966): essa propone un apparato critico, una Prefazione, una Postfazione e Appendici che si presentano nuove e ricche di spunti estremamente fecondi. La prefazione lucida ed appassionata di Giuseppe Tognon permette ai lettori di riflettere con attenzione sul significato dell’opera e sull’intera vicenda culturale, scientifica, personale di Marrou: Tognon ricostruisce, infatti, con vasta messe di richiami bibliografici e con puntualità il travaglio spirituale e culturale dello storico francese, cattolico impegnato e resistente, sempre teso a cercare di coniugare la passione spirituale ed etica, il rigore intellettuale, l’inquietudine metodologica e critica. La nuova edizione mette in luce attraverso l’ampia e approfondita Prefazione l’intenso lavoro di accostamento all’antico, che per Marrou procedeva di pari passo con l’attenzione alla dimensione valoriale e con la riflessione intensa sulle metodologie e sulla teoria della storiografia, cui dedicò numerosi scritti ancora oggi significativi, sia per il rigore, sia per l’atteggiamento eclettico dell’autore stesso. Il contributo presenta anche gli aspetti innovativi della traduzione, del sistema citazionale, dell’appendice bibliografica, sottolineando come questa edizione costituisca per il lettore una fonte preziosa di informazioni grazie alla vastità e scrupolosità dei riferimenti.

Seveso, G. (2016). Commento a Marrou H.I, Storia dell’educazione nell’antichità, Nuova Edizione Italiana, Edizioni Studium, Roma, 2016. STUDIUM, 3, 474-477.

Commento a Marrou H.I, Storia dell’educazione nell’antichità, Nuova Edizione Italiana, Edizioni Studium, Roma, 2016

Seveso, G.
2016

Abstract

The essay presents the History of Education of Marrou, published in 2016, conducted on the sixth French edition of the work (Paris 1964), starting from the previous Italian edition, edited by Umberto Massi (published by Studium in 1966) : it proposes a critical apparatus, a Preface, an Afterword and Appendices presenting new and rich of extremely fruitful ideas.The lucid and passionate preface by Giuseppe Tognon allows readers to reflect carefully on the meaning of the work and on the entire cultural, scientific and personal story of Marrou. The new edition highlights the intense work of approaching the Old Age, through the extensive and in-depth Preface, which for Marrou went hand in hand with attention to the dimension of values ​​and with an intense reflection on methodologies and the theory of historiography, which he dedicated numerous writings still significant today, both for the rigor, both for the eclectic attitude of the author.The essay also presents the innovative aspects of translation, of the citational system, of the bibliographic appendix, underlining how this edition constitutes for the reader a precious source of information thanks to the vastness and scrupulousness of the references.
Articolo in rivista - Articolo scientifico
Henri I. Marrou; History of Education in Antiquity; Historiography of Education in Antiquity
Henri I. Marrou; Storia dell'educazione antica; storiografia dell'educazione antica
Italian
2016
2016
3
474
477
reserved
Seveso, G. (2016). Commento a Marrou H.I, Storia dell’educazione nell’antichità, Nuova Edizione Italiana, Edizioni Studium, Roma, 2016. STUDIUM, 3, 474-477.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Commento a Marrou.pdf

Solo gestori archivio

Descrizione: file principale, articolo completo
Dimensione 4.38 MB
Formato Adobe PDF
4.38 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10281/139635
Citazioni
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
Social impact