INTRODUCTION: The International Classification for Nursing Practice (ICNP®) is the only nursing terminology that has been accepted within the Family of International Classification of the World Health Organization. The academic teaching of ICNP® could contribute to improve nursing clinical practice. However, standards for its implementation in undergraduate nursing education together with a nursing theoretical model are not available.AIM: To know the state of the art about the use of ICNP® in undergraduate nursing education and its use with a nursing theoretical model.METHOD: A narrative literature review was conducted searching main health scientific databases and including monographs, statements from international associations, and published conference papers.RESULTS: Available literature about ICNP® implementation in nursing education and its use with theoretical models is limited. Results supported the organization of a specific course on ICNP® before clinical teaching programs, the development of paper or electronic ICNP® based educational tools, and the use of active learning strategies. Only three experiences reporting the use of ICNP® with theoretical models have been found.CONCLUSIONS: Both the use of ICNP® in nursing undergraduate education and its use according to one or more nursing theoretical models, could help students to learn nursing process. However, weak recommendations can be found in the literature to orient ICNP® implementation in undergraduate nursing education and/or with an explicit theoretical framework. Further studies focusing on these issues are strongly needed.

Introduzione. L’International Classification for Nursing Practice (ICNP®) è l’unica terminologia infermieristica standardizzata internazionale accettata all’interno della Famiglia di Classificazioni internazionali dell’Organizzazione Mondiale della Sanità. L’insegnamento accademico dell’ICNP® potrebbe contribuire a migliorare la pratica clinica degli infermieri. Tuttavia, non sono disponibili standard per l’introduzione dell’ICNP® nella formazione infermieristica di base e in accordo con modelli teorici di riferimento. Scopo. Conoscere lo stato dell’arte della ricerca sull’impiego dell’ICNP® nella formazione infermieristica di base e con modelli teorici infermieristici. Metodo. È stata condotta una revisione narrativa della letteratura consultando le principali banche dati sanitarie e includendo monografie, documenti di associazioni internazionali e atti di convegni sul tema. Risultati. La letteratura sull’introduzione dell’ICNP® nella formazione di base con modelli teorici di riferimento è molto esigua. I risultati reperiti sostengono l’utilità dello svolgimento di un corso specifico sull’ICNP® propedeutico all’insegnamento clinico, l’impiego di strumenti didattici cartacei o elettronici e di metodologie didattiche attive. L’ICNP® è stato impiegato con un modello teorico di riferimento complessivamente in tre differenti contesti culturali. Conclusioni. L’uso dell’ICNP® nella formazione di base con uno o più modelli teorici di riferimento potrebbe migliorare l’apprendimento del processo di assistenza infermieristica da parte degli studenti. Tuttavia, la letteratura fornisce deboli indicazioni per orientare l’introduzione dell’ICNP® nella formazione di base o per coniugarlo in modo esplicito con un modello teorico di riferimento. Sono necessarie future ricerche che studino questo problema per facilitare l’impiego dell’ICNP®.

Macchi, B., Sironi, C., Di Mauro, S., Ausili, D. (2016). L'impiego dell'ICNP® nella formazione infermieristica con modelli teorici infermieristici: una revisione della letteratura. PROFESSIONI INFERMIERISTICHE, 69(3), 159-166 [10.7429/pi.2016.693159].

L'impiego dell'ICNP® nella formazione infermieristica con modelli teorici infermieristici: una revisione della letteratura

Di Mauro, S;Ausili, D
2016

Abstract

INTRODUCTION: The International Classification for Nursing Practice (ICNP®) is the only nursing terminology that has been accepted within the Family of International Classification of the World Health Organization. The academic teaching of ICNP® could contribute to improve nursing clinical practice. However, standards for its implementation in undergraduate nursing education together with a nursing theoretical model are not available.AIM: To know the state of the art about the use of ICNP® in undergraduate nursing education and its use with a nursing theoretical model.METHOD: A narrative literature review was conducted searching main health scientific databases and including monographs, statements from international associations, and published conference papers.RESULTS: Available literature about ICNP® implementation in nursing education and its use with theoretical models is limited. Results supported the organization of a specific course on ICNP® before clinical teaching programs, the development of paper or electronic ICNP® based educational tools, and the use of active learning strategies. Only three experiences reporting the use of ICNP® with theoretical models have been found.CONCLUSIONS: Both the use of ICNP® in nursing undergraduate education and its use according to one or more nursing theoretical models, could help students to learn nursing process. However, weak recommendations can be found in the literature to orient ICNP® implementation in undergraduate nursing education and/or with an explicit theoretical framework. Further studies focusing on these issues are strongly needed.
Articolo in rivista - Articolo scientifico
Nursing standardized terminology; nursing theoretical model; nursing education, International Classification for Nursing Practice, ICNP
Terminologie infermieristiche standardizzate; modelli teorici infermieristici; formazione infermieristica, International Classification for Nursing Practice, ICNP
Italian
2016
69
3
159
166
reserved
Macchi, B., Sironi, C., Di Mauro, S., Ausili, D. (2016). L'impiego dell'ICNP® nella formazione infermieristica con modelli teorici infermieristici: una revisione della letteratura. PROFESSIONI INFERMIERISTICHE, 69(3), 159-166 [10.7429/pi.2016.693159].
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Macchi et al_2016.pdf

Solo gestori archivio

Dimensione 209.43 kB
Formato Adobe PDF
209.43 kB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10281/136428
Citazioni
  • Scopus 2
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
Social impact